Program wychowawczo – profilaktyczny
PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
STOWARZYSZENIA PRZYJACIÓŁ SZKÓŁ KATOLICKICH
IM. ŚW. DOMINIKA SAVIO
W KŁOBUCKU
ROK SZKOLNY 2020/2021
Kłobuck 2020/2021
Program Wychowawczo-Profilaktyczny Publicznej Szkoły Podstawowej im. św. Dominika Savio został przyjęty do realizacji na rok szkolny 2020/2021 uchwałą Rady Rodziców w dniu …………. r.
Podstawa prawna:
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1189).
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.).
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59).
- Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487).
- Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 783).
- Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 957).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 stycznia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1643).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społeczny ( Dz. U. 2017 poz. 1578).
- Kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021
Wstęp
Zadania wychowawcze szkoły są podporządkowane nadrzędnemu celowi, jakim jest wszechstronny rozwój wychowanka
w wymiarze wiary, emocjonalnym, społecznym, kulturalnym, moralnym, ekologicznym, zdrowotnym i intelektualnym.
Szkoła, przedszkole jako środowisko wychowawcze ma za zadanie wspomagać wychowanków w osiąganiu wszechstronnego rozwoju, kształtować postawy, umożliwić korygowanie deficytów w celu optymalizacji osiągnięć edukacyjnych uczniów oraz zapobiegać zagrożeniom poprzez profilaktykę, przeciwdziałanie istniejącym zagrożeniom i wsparcie uczniów, dzieci przedszkolnych w trudnych sytuacjach.
Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzy całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej. Określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.
Program wychowawczo-profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
- wyników ewaluacji (np. wewnętrznej, zewnętrznej),
- wyników diagnozy środowiskowej,
- wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
- ewaluacji wcześniejszego programu wychowawczego i programu profilaktyki realizowanych w roku szkolnym 2019/2020,
- wniosków i analiz (np. wnioski z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych, zespołów wychowawczych itp.),
- innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły (np. koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły opracowana przez dyrektora, uwagi, spostrzeżenia, wnioski nauczycieli, uczniów, rodziców),
- obserwacji, wywiadów z uczniami, rodzicami i nauczycielami, analizy dokumentów pedagoga i psychologa oraz diagnozy i analizy sytuacji wychowawczej w szkole przeprowadzonej za pomocą ankiet.
ZADANIA SZKOLNEGO PROGRAMU WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNEGO
Założenia ogólne
Zgodnie ze wskazaniami działalność wychowawczo- profilaktyczna w naszej szkole polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
duchowej – wychowanie do wiary w Boga
fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych;
psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, ukształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności;
społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz ćwiczeniu umiejętności wypełniania ról społecznych;
aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.
Założenia organizacyjne
Program Wychowawczo – profilaktyczny realizują nauczyciele:
- program obejmuje wszystkich uczniów, poprzez spójne oddziaływania wychowawcze i profilaktyczne w trakcie organizowanej aktywności uczniów,
- na podstawie Programu Wychowawczo-Profilaktycznego dla każdej klasy tworzy się plan działań wychowawczych
i profilaktycznych dostosowany do potrzeb, możliwości i sytuacji wychowawczej klasy, - zakłada się współpracę z instytucjami wspierającymi działalność wychowawczą i profilaktyczną, oraz rodzicami,
- program jest dokumentem otwartym
Zadania
- Budowanie postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia;
- Kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie należy do jednych z najważniejszych wartości w życiu;
- Wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną;
- Kształtowanie przyjaznej atmosfery w szkole, zarówno dla uczniów jak i rodziców oraz pracowników szkoły
- Budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami;
- Zapewnienie integralnego rozwoju osobowości uczniów uwzględniając ich indywidualne potrzeby;
- Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów poprzez ofertę zajęć pozalekcyjnych i udział w różnorodnych konkursach;
- Wychowywanie w duchu patriotyzmu, poprzez uczenie poszanowania historii narodu i tradycji regionu, jednocześnie otwieranie uczniów na korzyści płynące z zachowania pokoju, przestrzegania praw człowieka, integracji europejskiej i współpracy międzynarodowej;
- Dążenie do integracji społeczności uczniowskiej poprzez budowanie atmosfery akceptacji i tolerancji w relacjach uczniów wywodzących się z różnych środowisk rodzinnych;
- Kształtowanie u uczniów postawy prospołecznej, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu;
- Dbanie o właściwy klimat sprzyjający twórczej i efektywnej pracy;
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny współdziałając z rodzicami /prawnymi opiekunami/w procesie kształcenia i wychowania;
- Gwarantowanie nauczania przez wysoko wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną.
Cele szczegółowe
Uczeń:
- jest życzliwy,
- dostrzega potrzeby drugiego człowieka,
- udziela pomocy rówieśnikom,
- szanuje ludzi i respektuje ich prawa,
- jest tolerancyjny wobec drugiego człowieka,
- jest odpowiedzialny,
- potrafi sobie radzić z trudnymi uczuciami (złość, gniew, strach),
- jest asertywny,
- potrafi komunikować się z innymi, dyskutować, bronić i uzasadniać własny punkt widzenia,
- godnie reprezentuje szkołę na zewnątrz,
- kieruje się miłością do ojczyzny, poszanowaniem dla polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym otwarciu na kultury Europy
i świata, - czuje się bezpiecznie w swoim środowisku szkolnym,
- odróżnia dobro od zła,
- dba o higienę osobistą, estetykę ubioru, pomieszczeń,
- może rozwijać swoje zdolności i zainteresowania, być kreatywnym
Model absolwenta
Realizując ogólne zadania szkoły dążymy do tego, by nasz absolwent:
w sferze nauki:
- sprawnie posługiwał się językiem polskim, umiał korzystać z różnych źródeł informacji, potrafił zdobywać, przetwarzać i wykorzystywać wiedzę, umiał korzystać z nowoczesnych technologii komunikacyjnych;
- był przygotowany do dalszej nauki, rozwijał swoje talenty, myślał samodzielnie, twórczo i krytycznie, umiał realizować własne plany i marzenia;
- miał świadomość potrzeby nieustannego rozwoju i kształcenia, był świadomy, że każdemu kreatywnemu działaniu powinien towarzyszyć wysiłek i był gotów go podejmować.
w sferze społecznej:
- dobrze funkcjonował w swoim otoczeniu, czuł się członkiem społeczności lokalnej, obywatelem Polski i Europy, był ciekawy świata;
- znał i szanował tradycje rodziny, szkoły i narodu, wykazywał chęć poznania ojczystego kraju i jego zwyczajów;
- był odpowiedzialny i uczciwy, wyrażał siebie w sposób akceptowany społecznie, wy wiązywał się z powierzonych zadań w sposób zadowalający siebie i innych, starał się przewidzieć skutki swoich działań i gotów był ponieść konsekwencje swoich czynów, umiał rozróżniać dobre i złe zachowanie;
- był prawym Chrześcijaninem, potrafiącym przyznać się do swojej wiary i żyć według jej zasad
- umiał współpracować w grupie, działał zgodnie z obowiązującymi w niej zasadami, miał po- czucie współodpowiedzialności;
- był tolerancyjny wobec odrębności innych, w tym wobec cudzoziemców, osób starszych czy niepełnosprawnych;
- umiał zachować się kulturalnie, znał zasady dobrego wychowania, używał form grzecznościowych;
- potrafił budować przyjazne relacje z rówieśnikami, umiał nazywać swoje emocje, umiał nad nimi panować, pokojowo rozwiązywał konflikty, umiał dyskutować, był wrażliwy na potrzeby innych;
- dbał o zdrowie własne i innych, kształtował właściwe nawyki żywieniowe i higieny, znał za- grożenia wypływające z zażywania alkoholu, nikotyny i innych używek;
- stosował się do zasad ekologii, segregował odpady, dbał o czystość otoczenia;
- dbał o swój wygląd, ubierał się schludnie i odpowiednio do czasu i miejsca;
- bezpiecznie poruszał się po drogach, posiadał Kartę Rowerową.
w sferze kulturowej:
- uczestniczył w rożnych formach kultury, był przygotowany do odbioru mass mediów;
- umiał analizować docierające do niego informacje, był krytyczny wobec Internetu, destrukcyjnych programów telewizyjnych, filmów, czasopism, książek, znał mechanizmy działania reklamy;
- był aktywny fizycznie i artystycznie, uprawiał sport, w miarę swoich możliwości śpiewał, grał na instrumencie, rysował.
Wzorem według którego uczniowie naszej Szkoły kształtują swoją osobowość jest św. Dominik Savio oraz papież Jan Paweł II, którzy poprzez postawę i świadectwo swego życia uczyli nas umiłowania Boga, życia w prawdzie, poświęcania się dla innych, przebaczenia, tolerancji.
Kryteria efektywności
Uczeń:
Wszyscy uczniowie naszej szkoły są poddani oddziaływaniom tego programu.
Nauczyciele:
Wszyscy nauczyciele realizują Program Wychowawczo- Profilaktyczny, a w szczególności nauczyciele wychowawcy uwzględniają go przy realizacji klasowych planów pracy.
Rodzice/opiekunowie prawni (wychowawcy):
Rodzice/opiekunowie prawni (wychowawcy) uczniów naszej szkoły znają i akceptują program oraz czynnie współpracują przy jego realizacji.
W naszej szkole pamiętamy o tym, że uczniowie/ dzieci przedszkolne:
- otrzymują dość zachęty, aby uczyły się śmiałości,
- w pełni aprobowani uczą się lubić samych siebie często słyszą słowa uznania, uczą się stawiać sobie cele,
- wychowywani są w poczuciu bezpieczeństwa, uczą się ufać sobie i innym,
- otaczani rzetelnością i uczciwością uczą się, czym jest prawda i sprawiedliwość, dzieci, które mają trudności w nauce, potrzebują naszego zrozumienia, wsparcia,
Struktura oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych
Dyrektor Szkoły:
- dba o prawidłowe funkcjonowanie szkoły, o poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły, o kształtowanie twórczej atmosfery pracy w szkole,
- wspiera finansowo i organizuje działania profilaktyczne w środowisku szkolnym,
- stwarza warunki do prawidłowej realizacji Konwencji Praw Dziecka oraz umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej,
- czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,
- ma obowiązek organizowania spotkań szkoleniowych dla nauczycieli, dba o zapewnienie bezpieczeństwa na terenie szkoły,
Rada pedagogiczna:
- uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych,
- opracowuje projekt programu wychowawczo-profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z Radą rodziców,
- uczestniczy w ewaluacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.
Pedagog szkolny:
- ma obowiązek niesienia wszechstronnej pomocy dzieciom,
- ma obowiązek ścisłej współpracy z policją i z sądem dla nieletnich,
- w sposób zdecydowany reaguje na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia,
- diagnozuje problemy wychowawcze,
- poprzez działania wychowawcze kształtuje wśród uczniów i rodziców świadomość prawną w zakresie ponoszenia konsekwencji za popełniony czyn,
- doskonali się w zakresie wychowania i profilaktyki,
Doradca Zawodowy:
Na terenie szkoły prowadzone są działania z zakresu doradztwa zawodowego. Działania skierowane są do wychowanków całej szkoły.
W/w działania kierowane są do trzech grup adresatów:
- uczniów / dzieci z grup przedszkolnych,
- rodziców,
Celem preorientacji zawodowej w oddziałach przedszkolnych jest wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami oraz pobudzenie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień.
Celem orientacji zawodowej w klasach I–III jest wstępne zapoznanie uczniów z różnorodnością zawodów na rynku pracy, rozwijanie pozytywnej oraz proaktywnej postawy wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zainteresowań oraz pasji.
Celem orientacji zawodowej w klasach IV–VI jest poznawanie własnych zasobów, zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami i rynkiem pracy, kształtowanie pozytywnej i proaktywnej postawy uczniów wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zdolności, zainteresowań oraz pasji.
Celem doradztwa zawodowego w klasach VII–VIII jest przygotowanie uczniów do odpowiedzialnego planowania kariery i podejmowania przy wsparciu doradczym decyzji edukacyjnych i zawodowych uwzględniających znajomość własnych zasobów oraz informacje na temat rynku pracy i systemu edukacji.
Nauczyciele:
- mają obowiązek reagowania na przejawy u dzieci niedostosowania społecznego,
- wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów,
- udzielają pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów,
- odpowiadają za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w szkole i poza jej terenem na wycieczkach szkolnych,
- udzielają pomocy psychologiczno-pedagogiczną w bieżącej pracy z uczniem
- współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizacji zadań wychowawczych, uczestniczą w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
- reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia,
- reagują na przejawy agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów,
- przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością,
- kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji,
- rozmawiają z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach,
- wspierają zainteresowania i rozwój osobowy ucznia.
Wychowawcy klas:
- wychowawcy i pedagog szkolny prowadzą w różnych formach szkolenia, konsultacje dla rodziców,
- dążą w swojej pracy do integracji zespołu klasowego,
- sprawują opiekę wychowawczą nad uczniami szkoły, a w szczególności: tworzą warunki wspomagające ich rozwój i przygotowują do życia
w rodzinie i w społeczeństwie, - poznają warunki życia i nauki swoich wychowanków,
- uczą pozytywnego myślenia i stawiania na sukces poprzez rozwijanie poczucia własnej wartości,
- realizują w toku pracy wychowawczej treści i cele programowe programu wychowawczego szkoły, pomoc psychologiczno- pedagogiczną
w swojej klasie,
Samorząd uczniowski:
- jest inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły, działalności oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z właściwymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi oraz zgodnie z wymogami bezpieczeństwa w czasie pandemii, w porozumieniu z dyrektorem,
- uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły,
- współpracuje z Zespołem Wychowawców i Radą Pedagogiczną,
- prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących uczniów,
- obserwuje potrzeby środowiska uczniowskiego i w miarę możliwości reaguje na nie,
- propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,
- dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,
- podejmuje działania z zakresu wolontariatu.
Rodzice/opiekunowie prawni(wychowawcy):
Rodzice/opiekunowie prawni (wychowawcy) jako członkowie społeczności szkolnej, biorą udział w wychowawczych zadaniach szkoły, poprzez następujące działania:
- współtworzenie programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły
- rodzice/opiekunowie prawni (wychowawcy) i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci,
- uczestniczenie w zebraniach i uroczystościach szkolnych
- udział w warsztatach organizowanych przez wychowawców i specjalistów, które poświęcone są zagadnieniom wychowawczym i profilaktycznym
- uczciwe i rzetelne informowanie wychowawców o stanie zdrowia dziecka i przyczynach jego nieobecności na zajęciach
- indywidualne konsultacje z wychowawcami i nauczycielami
- utrzymywanie systematycznego kontaktu z wychowawcą, w celu uzyskania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów w nauce i przyczyn trudności w szkole
- ponoszenie odpowiedzialności materialnej za szkody, zniszczenia, kradzieże, dokonane w szkole przez własne dzieci
- wspieranie dziecka we wszystkich jego poczynaniach i zapewnianie mu poczucia bezpieczeństwa
- powinni zadbać o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów, proponować im pozytywne formy wypoczynku dostępne w szkole i w miejscu zamieszkania.
Zasady współpracy wychowawczo-profilaktycznej ze środowiskiem lokalnym
Pomoc w oddziaływaniach profilaktycznych i wychowawczych ze strony następujących instytucji:
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
- Sąd Rejonowy Wydział Rodzinny i Nieletnich
- Policja
- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
- Biblioteka Publiczna
- Urząd Miasta / Gminy wydział edukacji
- MOK w Kłobucku
- Parafia św. Marcina w Kłobucku
- Organizacje pozarządowe
Inne instytucje współpracujące ze szkołą przy realizacji programu (poradnie specjalistyczne, i instytucje wspierające działania ekologiczne i promujące zdrowy styl życia).
REALIZACJA ZADAŃ WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNYCH
Zadanie |
Sposób realizacji |
Wzajemne poznanie się. |
1. Dzieci/ uczniowie biorą udział w zabawach integrujących grupę lub zespół klasowy.
2.Udział w uroczystościach szkolnych i klasowych. 3.Włączenie rodziców/opiekunów prawnych (wychowawców) w organizację imprez szkolnych i klasowych.
|
Tworzenie warunków rozwoju indywidualnych zainteresowań. |
1. Prowadzenie kół zainteresowań – m. in. zajęcia z robotyki, rękodzieło, zajęcia z kodowania, warcaby.
2. Prowadzenie zajęć dydaktyczno – wyrównawczych według potrzeb. 3. Indywidualna praca z uczniem uzdolnionym – przygotowanie go do konkursów. 4. Organizacja i uczestnictwo w różnego rodzaju konkursach – szkolnych, międzyszkolnych i na różnych szczeblach.
|
Poznanie reguł zachowania |
1. Dzieci/ uczniowie stosują formy dobrego zachowania.
2. Biorą udział w imprezach kulturalnych z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i dobrego zachowania.
3. Zapoznanie uczniów z regulaminami obowiązującymi w szkole oraz poza nią (wycieczki, wyjścia edukacyjne).
4. Prowadzenie lekcji wychowawczych odnośnie właściwego zachowania się. |
Przeciwdziałanie agresji |
1.Praca nad doskonaleniem swojego charakteru i wyzbyciu się słabości.
2.Uczestnictwo w zajęciach mających na celu wyeliminowanie niepożądanych zachowań. 3.Kształtowanie umiejętności utrzymywania ładu i porządku wokół siebie, w miejscu nauki i zabawy. 4. Informowanie rodziców/opiekunów prawnych (wychowawców) na temat przejawów agresji w szkole. 5. Doskonalenie umiejętności wychowawczych rodziców/opiekunów prawnych (wychowawców) – pedagogizacja rodziców podczas spotkań z wychowawcą oraz przedstawicielami instytucji działającymi na rzecz uczniów. 6. Wskazywanie rodzicom/opiekunom prawnym (wychowawcom) właściwych sposobów radzenia sobie z agresją |
Bezpieczeństwo |
1.Nauczyciele zapoznają uczniów z regulaminami.
2.Zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych, kształtowanie właściwego zachowania się w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia. 3. Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia, zdrowego stylu życia, z uwzględnieniem działań związanych z profilaktyką COVID – u 19 4.Organizacja pogadanek, zajęć warsztatowych dotyczących bezpieczeństwa dla rodziców/opiekunów prawnych (wychowawców). 5. Spotkanie z Policjantem – pogadanki na temat m. in. bezpiecznych ferii, wakacji. 6. Zapoznanie uczniów z telefonami alarmowymi, z zasadami pierwszej pomocy. 7. Zapoznanie z zasadami BHP na lekcjach. 8. Kształtowanie umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, korzystania z technologii informacyjno- komunikacyjnych, kształtowanie świadomości negatywnego wpływu pracy przy komputerze na zdrowie i kontakty społeczne oraz niebezpieczeństw wynikających z anonimowości kontaktów. Zapoznanie z konsekwencjami cyberprzemocy. Zasady pracy podczas zdalnego nauczania – regulamin lekcji online
line.
8. Działania na rzecz bezpieczeństwa w szkole i poza nią – kształtowanie przez rodziców/opiekunów prawnych (wychowawców) u dzieci postawy odpowiedzialności za siebie i innych. 9. Działania zapobiegające wagarowaniu – arkusz monitoringu wagarów |
Wdrażanie ucznia do umiejętności współdziałania w grupie, zespole |
1. Zapoznanie uczniów z normami współżycia społecznego poprzez:
– promowanie zasad bezpiecznego i kulturalnego zachowania się – poszanowanie praw i potrzeb innych 2. Doskonalenie kompetencji emocjonalnych i społecznych poprzez: – wdrażanie do empatii – współpraca w zespołach – realizacja projektów – kształtowanie umiejętności efektywnego zachowania się w sytuacjach trudnych, konfliktowych, ryzykownych
|
Tolerancja dla inności. Prawa człowieka i prawa dziecka. |
1.Uczniowie zostają zapoznani z Prawami Dziecka.
2. Znają swoje obowiązki. 3. Nauczyciele uświadamiają dzieciom, do kogo mogą się zwrócić z prośbą o pomoc. 4.Kształtowanie postaw wyrażających szacunek dla ludzi, niezależnie od religii, statusu materialnego, wieku, wyglądu, poziomu rozwoju intelektualnego i fizycznego oraz respektowanie ich praw.
5. Kształtowanie świadomości odmienności osób niepełnosprawnych, innej narodowości, wyznania, tradycji kulturowej oraz ich praw.
|
Kształtowanie postaw obywatelsko- patriotycznych, przygotowanie do podejmowania pełnienia ról społecznych i obywatelskich. |
1. Zapoznanie uczniów z dokumentami szkoły ( Statut, regulaminy, procedury obowiązujące w szkole).
2. Kształtowanie postaw wyrażających szacunek do symboli i tradycji narodowych oraz tradycji związanych z rodziną , szkołą, społecznością lokalną. 3. Poznają symbole narodowe i europejskie.
4. Uczestniczą w uroczystościach o charakterze szkolnym i państwowym.
5. Kształtowanie gotowości do uczestnictwa w kulturze, poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także poszanowania innych kultur i tradycji, 6. Określanie swojej przynależności kulturowej poprzez kontakt z wybranymi dziełami sztuki, zabytkami i tradycją w środowisku rodzinnym, szkolnym i lokalnym. 7. Angażowanie rodziców w życiu kulturowe środowiska rodzinnego, szkolnego, lokalnego oraz 8. Zapoznanie i omówienie z rodzicami dokumentacji szkolnej – pierwsze zebranie 9. Uwzględnienie propozycji i potrzeb rodziców w klasowym planie pracy wychowawcy |
Kształtowanie postaw społecznych |
1. Kształtowanie podstawowych umiejętności komunikacyjnych. Pedagogizacja rodziców na temat właściwego i efektywnego spędzania wolnego czasu z dzieckiem.
2. Rozwijanie umiejętności formułowania prostych wniosków na podstawie obserwacji i własnych doświadczeń.
3. Kształtowanie umiejętności przestrzegania obowiązujących reguł.
4.Kształtowanie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania relacji z rówieśnikami, rozpoznawania ich potrzeb, zgodnej współpracy z innymi, z zachowaniem obowiązujących norm i reguł kultury osobistej.
5. Przygotowanie do sprawiedliwego i uczciwego oceniania zachowania własnego i innych ludzi. Zapoznanie z podstawowymi prawami i obowiązkami wynikającymi z roli ucznia oraz członka szkolnej społeczności, rodziny, kraju.
6. Rozwijanie empatii, umiejętności podejmowania działań mających na celu pomoc słabszym i potrzebującym, umiejętności rozwiązywania konfliktów i sporów. |
Propagowanie zdrowego stylu życia. |
1. Uczestnictwo w konkursach profilaktycznych.
2. Zapoznanie rodziców z podejmowanymi w szkole programami na rzecz zdrowia i zdrowego stylu życia. 3. Realizacja programów: „ Owoce w szkole”. 4. Dbałość o czystość, ład i estetykę otoczenia. 5. Zapoznanie z podstawowymi zasadami dbałości o zdrowie własne i innych, kształtowanie umiejętności kreowania środowiska sprzyjającego zdrowemu stylowi życia. 6. Zapoznanie z zasadami zdrowego, racjonalnego odżywiania się, higieny osobistej i aktywności fizycznej. 7. Przygotowanie do podejmowania działań mających na celu zdrowy styl życia w aspekcie fizycznym i psychicznym. 8. Kształtowanie odpowiedzialności za własne zdrowie. 9. Rozwijanie umiejętności podejmowania działań na rzecz ochrony przyrody w swoim środowisku. 10. Włączenie rodziców w organizację „Pikniku Rodzinnego”. 11. Organizowanie alternatywnych form efektywnego spędzania czasu wolnego z dziećmi. 12. Kształtowanie wytrwałości w działaniu i dążeniu do celu, umiejętności
adekwatnego zachowania się w sytuacjach zwycięstwa i porażki. 13.Kształcenie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu substancji psychoaktywnych wśród dzieci i młodzieży. |
|
Działalność propagowania zdrowego stylu życia w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat zagrożeń i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychotropowych, nowych substancji psychoaktywnych oraz edukacja w zakresie bezpiecznych zachowań w czasie pandemii, skierowana do uczniów, rodziców/ opiekunów, nauczycieli i innych pracowników szkoły |
Eliminowanie napięć psychicznych spowodowanych niepowodzeniami szkolnymi oraz trudnościami w kontaktach z rówieśnikami. |
1. Organizacja zajęć dydaktyczno – wyrównawczych, zajęć korekcyjno- kompensacyjnych, logopedycznych.
2.Konsultacje i porady dla rodziców ogólnowychowawcze 3. Indywidualne rozmowy z pedagogiem 4.Współpraca z PPPP 5. Wspieranie rodziców/opiekunów prawnych (wychowawców) uczniów z opinią i orzeczeniem
|
Profilaktyka zagrożeń |
1.Środki i substancje psychoaktywne:
– diagnoza środowiska ucznia,
– zebrania edukacyjne z rodzicami/opiekunami prawnymi (wychowawcami) na temat zagrożeń płynących z zażywania środków psychoaktywnych i omówienie sytuacji wśród uczniów naszej szkoły
– zapoznanie rodziców/opiekunów prawnych (wychowawców) z procedurami postępowania z uczniem będącym pod wpływem środków psychoaktywnych, uczniem palącym papierosy – współpraca z PPPP, Policją, Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną – konkursy wiedzy na temat używek dla uczniów, gazetki ścienne, na bieżąco informowanie rodziców/prawnych opiekunów (wychowawców) o widocznej zmianie w zachowaniu dziecka, 2. Agresja, przemoc psychiczna, zachowanie dyskryminacyjne, cyberprzemoc: – zapoznanie rodziców/prawnych opiekunów (wychowawców) z procedurami postępowania z uczniem agresywnym, nieszanującym mienia szkoły
– systematyczna edukacja uczniów w zakresie radzenia sobie z własnymi trudnymi uczuciami oraz – zapoznanie uczniów ze zbiorem zasad i norm obowiązujących w szkole – zajęcia warsztatowe – stała współpraca z pracownikami szkoły w zakresie zaobserwowanych negatywnych zachowań uczniów – reagowanie na wszystkie niepożądane zachowania ucznia (wpis do dziennika), – spotkania z przedstawicielami Policji dotyczące odpowiedzialności nieletnich, – rozmowy indywidualne rodziców z wychowawcami klas – po analizie ankiety rodzice/prawni opiekunowie (wychowawcy) zaproponowali następujące działania : zajęcia sportowe, plastyczne, pogadanki nt. akceptacji, tolerancji, zajęcia zakresu „zdrowie psychiczne” czyli jak dbać o prawidłowy rozwój emocjonalny i jak sobie radzić z problemami emocjonalnymi, spotkanie z osobami, które wyszły z nałogów 3. Ukształtowanie pożądanych społecznie postaw wobec zagrożeń cywilizacyjnych poprzez: – propagowanie wiadomości dotyczących zagrożeń cywilizacyjnych (terroryzm, głód, choroby) jak sobie radzić i gdzie szukać pomocy, – omawianie zagrożeń związanych z korzystaniem z Internetu, ujawnienia danych osobowych |
Rozwój osobowości ucznia |
1. Wspomaganie umiejętności samopoznania:
– wykorzystywanie sytuacji szkolnych do treningu rozpoznawania własnych emocji, uczuć, predyspozycji i deficytów, wdrażanie do autorefleksji,
– zapoznanie rodziców/prawnych opiekunów (wychowawców) z dostępną literaturą i portalami internetowymi poświęconymi wspieraniu prawidłowego integralnego rozwoju dziecka
2. Stymulowanie rozwoju samoakceptacji i samokontroli:
– kształtowanie umiejętności kontrolowania zachowania i panowania nad emocjami i kreowania własnego wizerunku, – wdrażanie do samooceny, 3. Umiejętność wykorzystania własnego potencjału: motywowanie do nauki szkolnej, rozbudzanie
– stwarzanie warunków do realizowania działań wynikających z zainteresowań, – rozwijanie zdolności twórczego myślenia, – kreowanie warunków sprzyjających rozwojowi indywidualnych talentów i uzdolnień, pomoc
– kształtowanie hierarchii wartości, – praca z uczniem zdolnym, – indywidualne rozmowy z rodzicami/opiekunami prawnymi (wychowawcami) na temat zauważonych mocnych i słabych stron dziecka – praca z uczniem o specyficznych potrzebach edukacyjnych; 4. Uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych. |
Kształtowanie postaw i nawyków proekologicznych. |
1. Zajęcia na lekcjach przyrody, biologii i innych przedmiotach.
2. Uczestnictwo w konkursach związanych z tematyką ekologiczną. 3. Angażowanie rodziców/opiekunów prawnych (wychowawców) w działania proekologiczne na terenie szkoły m. in. akcja zbierania plastikowych nakrętek.
|
Integrowanie działań wychowawczych szkoły i rodziny |
1.Spotkania rodziców/opiekunów prawnych (wychowawców) z wychowawcami na zebraniach i indywidualnych konsultacjach.
2. Wspieranie wychowawczej roli rodziców/opiekunów prawnych (wychowawców), poprzez wskazanie instytucji pomocowych działających na rzecz rodziny i dzieci. 3.Udział rodziców/opiekunów prawnych (wychowawców) w organizowanych przez szkołę uroczystościach i imprezach szkolnych. |
Ewaluacja programu
Przebieg pracy wychowawczo- profilaktycznej i jej efekty poddawane są systematycznej obserwacji i ocenie. Informacje zwrotne pochodzące od uczniów, rodziców i nauczycieli służą doskonaleniu pracy i wyciąganiu wniosków na przyszłość. Najlepszych efektów można spodziewać się, gdy ewaluacji dokonuje się na podstawie obserwacji procesu wychowania.
Sposoby i środki ewaluacji:
- obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
- obserwacja postępów w nauce,
- przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli
- frekwencja na zajęciach dydaktycznych,
- rozmowy z rodzicami,
- wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawczych , zespole ds. integracji, zespołach przedmiotowych i innych,
Narzędzia ewaluacji:
- ankieta,
- obserwacja,
- analiza dokumentacji szkolnej
Ewaluacja programu przeprowadzana będzie na koniec roku szkolnego 2020/2021 przez zespół ds. ewaluacji powołany przez dyrektora. Zadaniem Zespołu jest opracowanie planu ewaluacji, organizacja badań, przygotowanie narzędzi oraz opracowanie wyników. Z wynikami prac zespołu w formie raportu ewaluacyjnego zostanie zapoznana Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców.